Event foto’s: Waarom mooi als het knullig kan? November 2016
Een fotograaf inhuren om je congres vast te leggen, is dat nou echt nodig? Kan ik dat niet zelf? En waarop moet ik als eventmanager dan letten?
Om deze vragen te beantwoorden gingen wij in gesprek met fotograaf Robert Goddyn. Deze ras-Hagenees reist de hele wereld rond om bijzondere momenten te fotograferen. Van conflictgebieden tot congressen; Robert Goddyn is erbij. Tijdens zijn lange carrière heeft hij genoeg ervaring opgedaan om ons een mooi inkijkje te kunnen geven in de ins en outs van zijn vak.
Briefing Robert omschrijft het aanleveren van een goede en complete briefing als de belangrijkste taak van de eventmanager. Naast vrij voor de hand liggende feiten zoals parkeermogelijkheden, benoemt hij een aantal andere zaken die vaak vergeten worden. In de briefing moet bijvoorbeeld duidelijk beschreven worden dat hostesses verantwoordelijk zijn voor het plaatsen van deelnemers op de eerste rij. Foto’s waarop de eerste rij stoelen leeg zijn, zijn onaantrekkelijk en slecht voor het ‘imago’ van je congres. Daarnaast is het voor de fotograaf belangrijk vooraf precies te weten wie, hoe laat arriveert en op welk moment van de dag zij spreken. Vervolgens is het aan de fotograaf om op het juiste moment aanwezig te zijn.
In ons gesprek geeft Robert aan dat een opdrachtgever echt op hem kan bouwen: “Ik arriveer minimaal een half uur voor de afgesproken tijd zodat ik rustig de locatie kan verkennen en waar ik denk dat het nodig is het een en ander kan aanpassen”. In zijn tas een aantal items die een must zijn voor iedere professionele fotograaf: meerdere camera’s en lenzen, een laptop met internetverbinding en aantekeningen over de sprekers. Het succes komt van beide kanten: een goede briefing vanuit de opdrachtgever en het investeren van tijd en geduld door de fotograaf.
Locatie optimaliseren Bij binnenkomst let hij op verschillende factoren die zijn werk beïnvloeden zoals belichting, plaatsing van banners en katheders, hoogte van de microfoon enz. Om al deze factoren te optimaliseren, communiceert hij met de technici. Dit verloopt niet altijd even soepel. Robert realiseert zich dat de taak van de fotograaf niet altijd serieus wordt genomen en de bijbehorende eisen ergernis kunnen opwekken. Een introductie door de eventmanager, die wordt gezien als leidinggevend, verandert het aanzien van de fotograaf.
Over de belichting ontstaat dikwijls discussie tussen fotograaf en technici. Het creëren van een gezellig theatersfeertje klinkt leuk, maar is funest voor het maken van een goede foto. “We komen niet voor de gezelligheid, we komen voor de informatie”, aldus Rober. Hij adviseert daarom altijd blauw in plaats van rood licht te gebruiken. Rood licht benadrukt de bloedbuisjes die veel mensen in het gezicht hebben, dit zorgt voor een vergelijkbaar effect als rode ogen. Daarnaast is voldoende licht in de zaal belangrijk. Niet alleen zodat de fotograaf interactie kan vastleggen tussen spreker en publiek maar ook zodat hij zonder flits, dus onopvallend zijn werk kan doen.
Erin pleur Deze tips stellen ons zeker in staat meer rendement te halen uit het inhuren van een fotograaf. We bedanken Robert Goddyn; een buitengewoon karakteristieke man die op speelse wijze bijzondere momenten vertaalt naar prachtige fotografie. Als het aan hem ligt heeft hij zijn mooiste foto nog niet gemaakt.
“Mijn mooiste foto ga ik nog maken want ik blijf lekker doorgaan. De mooiste wordt denk ik als ik net m’n kist induik en mezelf fotografeer als ik erin pleur. Dat lijkt me wel kicken, zo’n selfie”.
Geschreven door Nikki Alsemgeest