Deelnemersresearch

Help, het event bestaat nog niet… gelukkig, juni 2017

Deze week hadden we een Bossche Bollen Brainstorm om met een event organisator te sparren over zijn plannen. Al gauw bleek dat er geen ‘concurrent’ bestaat, dat soortgelijke events wel in de USA plaatsvinden maar nog niet in Europa. Wat zegt dit nu?

  1. Het is fantastisch, dit idee is uniek en je bent de eerste dus een grote kans op succes!
  2. Er is geen markt voor anders hadden de grote partijen in het vakgebied dit al opgepakt.

Twee visies die beide waar kunnen zijn. Hoe onderzoek je welke klopt, voordat je alles in gang zet en kosten maakt?

Vraag het!
Door deelnemersresearch toe te passen: leg je concept voor aan 15 mogelijke bezoekers van je event, die in het ‘hart’ van je bezoekers doelgroep zitten. En daarnaast bekend staan als gedreven vakgenoten die altijd bereid zijn om hun mening te geven. Stel je kwetsbaar op met de vraag: zou jij naar dit event komen en de toegangsprijs ervoor betalen?  Dit levert een goed beeld op.

Sponsor kansen
Een tweede ronde gaat langs potentiele sponsoren. Zijn zij bereid hierin te investeren. Hiervoor moet je natuurlijk wel je doelgroep haarscherp kunnen verwoorden, dat is immers de groep die de sponsor gaat bereiken. Hoe beter deze gedefinieerd is, hoe gerichter je een sponsor kan zoeken!

Risico
Let wel op bij het voorleggen: juist bij een event concept dat als eerste op de markt komt, bestaat het gevaar dat een ander met je idee er vandoor gaat!

Claim het thema
Als de signalen goed zijn en je intuïtie voelt goed, dan is het een kwestie van vaart maken. Zorg dat je de deelnemers aan je deelnemersresearch goed op de hoogte houdt. Blijf de concurrentie voor en stuur de eerste aankondiging het vakgebied rond. Hiermee claim je het thema en val je op als eerste! En is dit de start van een reeks van vele succesvolle edities van je event!